Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmennheten tilgang til informasjon. Åpenhetsloven skal med andre ord fremme og dokumentere hvordan virksomheten jobber med sosiale forhold som én av de tre dimensjonene innen bærekraft. Her er vår redegjørelse.
Åpenhetsloven er en ny lov som trådte i kraft 1. juli 2022. Loven baserer seg på OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper som skal sikre et ansvarlig næringsliv. Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmennheten tilgang til informasjon. Åpenhetsloven skal med andre ord fremme og dokumentere hvordan virksomheten jobber med én av de tre dimensjonene innen bærekraft som er sosiale forhold. I dette dokumentet redegjøres det for hvordan ARE Treindustrier arbeider for å sikre sosial bærekraft og anstendige arbeidsforhold for våre ansatte og i vår leverandørkjede, herunder resultat av utførte aktsomhetsvurderinger og iverksatte og planlagte tiltak.
Vi vil fortløpende oppdatere våre rutiner/retningslinjer i tråd med Forbrukertilsynets veiledninger
om Åpenhetsloven, anbefalinger fra bransjen eller andre relevante kilder.
ARE Treindustrier har lang industrihistorie. Virksomheten har sin opprinnelse i Aremark, en liten bygd i Østfold, i 1973, og har hovedsakelig operert innen trebearbeidende industri (sagbruk / treforedling / produksjon). I dag er ARE en av Norges ledende leverandører av trekonstruksjoner til byggenæringen. Virksomheten omsatte i 2023 for ca. 270MNOK.
ARE Treindustrier er organisert som et ett konsern bestående av morselskap og datterbedrifter. Alle selskapene er lokalisert og har sin virksomhet i Norge. Datterselskapene er selvstendige AS med lokal ledelse, og det meste av aktiviteten og verdiskapningen foregår her. I morselskapet har virksomheten samlet felles støttefunksjoner på økonomi, IT, HR, HMSK, innkjøp og kommunikasjon. Virksomheten i ARE har et konsernstyre og en felles konsernstrategi som setter retning og rammer for drift og utvikling. ARE Treindustrier er lokalt eid, og alle eiere er aktive i drift og utvikling av selskapet.
Pr 31.12.2023 var det totalt 158 ansatte i ARE som jobber i ulike stillinger i konsernet. Majoriteten av våre ansatte jobber som salgs- og prosjektingeniører i prosjektavdelingene lokalt, eller som operatører / tømrere ved et av våre 2 produksjonsanlegg. I tillegg har vi ulike stillinger innen administrasjon, økonomi samt ledelse- og støttefunksjoner.
ARE Treindustrier er en del av det organiserte arbeidslivet gjennom våre medlemskap i Treindustrien / Byggenæringens Landsforening (BNL) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Majoriteten av våre produksjonsansatte er organisert gjennom fagforbund, men for å sikre likebehandling av våre ansatte på tvers av lokasjoner følger ARE gjeldene tariffavtaler for alle produksjonsansatte uavhengig om de er organisert eller ikke.
I ARE står samarbeidet med arbeidstakerne representert ved verneombud, tillitsvalgt og ansatte representanter høyt. Sammen skal vi jobbe for trygge og gode arbeidsforhold, en bærekraftig utvikling av selskapet og et godt arbeidsmiljø. I selskapenes lokale arbeidsmiljøutvalg (AMU) jobber arbeidsgiver- og arbeidstakersiden sammen med bedriftshelsetjenesten planmessig med å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten.
ARE Treindustrier er en av Norges ledende leverandører av prefabrikkerte trekonstruksjoner. Virksomheten prosjekterer og produserer produkter som element, takstol, bjelkelag, hulldekker, og PreCut. I tillegg leveres også massivtre-elementer og bæresystemer i limtre og stål gjennom faste underleverandører.
I tillegg til interne styringssystemer har ARE Sentral godkjenning for ansvarsrett i byggesaker. Dette er en frivillig ordning som skal bidra til at våre aktiviteter som aktør i bygg- og anleggsbransjen, er lovlige og seriøse, også med hensyn til retten til anstendig arbeid.
ARE benytter kun trelast fra PEFC-sertifiserte leverandører, og fra 2023 er virksomhetene i ARE PEFC sertifiserte. Dette betyr at vi kan levere PEFC-sertifiserte produkter til våre kunder. Sertifiseringsordningen bidrar ikke bare til ett bærekraftig skogbruk, men også indirekte til å ivareta menneskerettigheter i lokalsamfunnene råstoffet kommer fra.
ARE Treindustriers kunder er byggmestere, utbyggere og entreprenører i det norske markedet. Vår prosjektportefølje spenner bredt, og vi leverer til alt fra garasjer og eneboliger til større næringsbygg som skoler og barnehager.
ARE Treindustrier er tilknyttet flere ulike bransjeorganisasjoner, herunder Treindustrien / NHO, Norwegian Wood Cluster og Norsk Takstolforening.
Arbeidet med åpenhetsloven i ARE er koordinert med det som gjøres på bransjenivå, og vi støtter oss på bransjeorganisasjonenes felles løsninger og maler i vårt arbeid.
I ARE Treindustrier arbeides det strukturert og systematisk på ulike nivåer og dimensjoner for å sikre sosial bærekraft og anstendige arbeidsforhold.
I eierdirektivet kommuniseres eiernes ønsker og målsetninger for sitt eierskap i selskapet, og gjennom dette settes føringer for styret og resten av virksomheten. I AREs eierdirektiv er det særskilt mål at virksomheten skal sikre og utvikle gode og anstendige arbeidsplasser:
ARE har etablert en strategisk plattform som setter retning og rammer for virksomheten og videre utvikling av denne. I denne står bærekraft sentralt og en forutsetning for drift og utvikling, med de tre dimensjonene klima / miljø, sosiale forhold og økonomisk trygghet. Videre, bærekraft er en integrert del av AREs strategi på ulike nivåer, og kommer til syne i virksomhetens visjon, langsiktige mål og handlingsplaner.
ARE innretter sitt bærekraftsarbeid etter FNs bærekraftsmål, og har valgt ut de fire målene som er spesielt relevante for oss og hvor vi har størst påvirkningskraft, blant annet mål nummer 8:
Anstendig arbeid og økonomisk vekst – vi skal arbeide for å fremme varig, inkluderende og økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle. I vår strategiske plattform står følgende:
Våre rutiner og retningslinjer for aktsomhetsvurderinger er implementert i organisasjonen gjennom konsernets felles styringssystemer, og forankret hos daglig ledelse og styre i virksomhetene. Rutinene omfatter fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver i våre virksomheter, kartlegging og vurdering av negativ påvirkning/skade ut fra egen virksomhet, leverandørkjeder og forretningsforbindelser, samarbeid om gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd, stansing/forebygging av negativ påvirkning/skade, overvåkning av gjennomføring og resultater, og kommunisering av hvordan påvirkningen er håndtert og behandling av informasjonskrav.
Vi forventer at våre rutiner og tiltak vil bidra til økt mulighet til å fange opp faktiske hendelser eller vesentlig risiko for brudd på de formål Åpenhetsloven og de nevnte internasjonale konvensjoner skal ivareta. Disse rutinene vil også bidra til å rette opp negative konsekvenser eller risiko når dette er påkrevd.
Kontaktinformasjon vedrørende eksterne henvendelser og vårt arbeid med Åpenhetsloven er tilgjengelig på våre hjemmesider.
Konsernet er organisert med egen HR og HMSK funksjon som er aktive i arbeidet for å ivareta anstendige arbeidsforhold i ARE. HR og HMSK er sammen med øvrig ledelse i ARE, viktige bidragsytere når det gjelder å arbeide systematisk for å fange opp risiko for negative arbeidsforhold i ARE samt iverksette tiltak basert på aktuelle funn.
HR har et overordnet ansvar for å sikre rettferdige, trygge og anstendige arbeidsforhold i ARE i tråd med arbeidsmiljøloven og annet aktuelt lovverk som ferieloven, folketrygdloven og lov om obligatorisk tjenestepensjon. HR jobber både strategisk med personalpolitikken i selskapet, og operativt med lederstøtte for å sikre enhetlig ledelse i tråd med interne rutiner, beste praksis og gjeldende lovverk.
HMSK er HMS-leder og fagleder for HMS og kvalitetssystemene i ARE Treindustrier, og forvaltning og drift av dette. Herunder forvaltning av konsernets HMS-håndbok og ivaretakelse av det systematiske forbedringsarbeidet innen fagområdet jf. konsernets HMS-policy, beste praksis og relevante lovverk/forskrifter. HMS-leder samarbeider tett med de øvrige HMS ansvarlige i konsernets dattervirksomheter og støtter disse faglig i det operative arbeidet.
ARE skal kontinuerlig ivareta aktsomhetsvurderinger etter vedtatte rutiner beskrevet nedenfor for å avdekke negative konsekvenser, eller vesentlig risiko for dette, internt hos oss.
I ARE har vi digitale håndbøker innen personal, ledelse og HMS. Personalhåndboken skal sikre likebehandling av alle våre ansatte, og gir en samlet oversikt over ansattes rettigheter og plikter relatert til arbeidsforholdet.
Lederhåndboken er et støtteverktøy til våre ledere og et hjelpemiddel for å sikre at ledere i ARE utøver enhetlig ledelse, og leder i henhold til gjeldende lovverk, beste praksis, våre interne lederprinsipper, og selskapets interne policy. HMS-håndboken er et støtteverktøy for AREs internkontroll. Håndboken gir en samlet oversikt over roller og ansvar i vårt HMS-arbeid, risikoforhold, bedriftens rutiner samt henvisninger til det generelle HMS-regelverket.
To ganger årlig gjennomføres det strukturerte og anonyme medarbeiderundersøkelser for alle våre ansatte. Målet med undersøkelsene er å få innsikt og tilbakemeldinger på hvordan de ansatte har det i ARE. Resultatene gjør det mulig for HR og ledere å adressere utfordringer, sette i gang forbedringstiltak samt sette tydelige og strategiske mål på selskapsnivå. Temaer som inngår i undersøkelsen omhandler blant annet arbeidsmiljø, stress, kultur, ledelse, engasjement, mangfold og inkludering.
Det gjennomføres også individuelle medarbeidersamtaler mellom leder og ansatt, en til to ganger årlig. Målet med samtalen er å bygge relasjon mellom leder og medarbeider, avklare gjensidige forventninger til arbeidsforhold og resultater, utvikle tillit og åpenhet for å fremme kommunikasjon og samarbeid i det daglige, og sette mål for personlig og faglig utvikling.
Likestilling- og mangfoldperspektivet skal være en del av ARE Treindustrier på alle nivåer i virksomheten, og gjelde alle sider av arbeidsforholdet. Som arbeidsgiver jobber vi aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering i hele konsernet. I dette arbeidet jobber vi etter en 4-trinnsmodell der vi systematisk undersøker risiko for diskriminering og hinder for likestilling, analyserer årsaker, iverksetter tiltak og evaluerer resultater.
Konsernet har et arbeidsreglement og en personalpolitikk der det er et forbud mot mobbing, diskriminering og trakassering. Alle medarbeidere i ARE skal respekteres for den man er, og behandles likeverdig. Vi skal ha en inkluderende arbeidskultur, hvor vi erkjenner og verdsetter at alle mennesker er unike og verdifulle. Den enkelte skal respekteres for sine individuelle evner og personlighet. Kvinner, menn og medarbeidere fra andre kulturer skal ha de samme rettigheter og muligheter til å få arbeid og utviklingsmuligheter i sin jobb.
Les mer om vårt arbeid med likestilling, inkludering og mangfold i vår årlige ARP-rapport på vår hjemmeside.
HMS og et trygt arbeidsmiljø har høyeste prioritet i ARE. Virksomheten har en tydelig HMS organisasjon og et godt og velfungerende HMS-system som er gjenstand for årlig internrevisjon og løpende forbedringsarbeid. Revisjonen resulterer i en rapport som er gjenstand for styrebehandling.
Videre, HMS er første punkt i virksomhetsrapporteringen som distribueres til styre, ledelse og organisasjon hver måned der det blant annet rapporteres på avvik, uønskede hendelser og sykefravær. I tillegg til gode systemer, handler god HMS i stor grad om ledelse og kultur. Derfor jobbes det kontinuerlig med å opprettholde og styrke en god sikkerhetskultur og internkontroll. Dette gjøres gjennom systematisk samhandling mellom arbeidsgiver og ansatte, de ansattes representanter, HMS-ansvarlige og fagleder HMS.
Vi har i tillegg til Arbeidsmiljøutvalg (AMU), der både arbeidsgiver, bedriftshelsetjeneste og ansatte er representert, også opprettet ett HMS-forum der alle verneombud og HMS-ansvarlige deltar i systematisk forbedringsarbeid av våre felles skriftlige rutiner og instrukser for internkontroll. Dette tilpasses i tillegg den enkelte virksomheten lokalt. AMU overvåker arbeidet i virksomhetene og har faste møter der både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden deltar sammen med bedriftshelsetjenesten.
Alle ansatte har også tilbud om jevnlig helsekontroll hos Bedriftshelsetjenesten som gjør en samlet
vurdering av de ansattes opplevelse av arbeidsmiljøet i sin rapport til arbeidsgiver.
Utfra det vi foreløpig har oppnådd og er kjent med så mener vi at det er meget gode arbeidsforhold i ARE, og at det er lav risiko for at våre ansatte eller våre aktiviteter medvirker til, eller forårsaker brudd på menneskerettighetene eller retten til anstendig arbeid.
Som følge av at ARE Treindustrier opererer i en bransje med risiko for ulykker, har det fysiske arbeidsmiljøet et meget høyt fokus i vårt HMS-arbeid, og virksomheten arbeider målrettet og strukturert med både HMS-system og sikkerhetskultur. Videre, virksomheten har alltid hatt fokus på, og sett viktigheten av et godt psykososialt arbeidsmiljø, og de siste årene har virksomheten økt oppmerksomhet på det strukturerte arbeidet knyttet til dette, samt andre viktige dimensjoner ved arbeidsmiljøet som fleksibilitet, mangfold, likestilling og inkludering.
I ARE er det ujevn kjønnsbalanse, der kun 6 % av våre ansatte er kvinner. I tillegg til dette viser våre aktsomhetsvurderinger at ansatte i enkelte yrkesgrupper i virksomheten har behov for økt fleksibilitet og mulighet for å balansere privatliv og arbeidsliv.
Det er behov for å jobbe enda mer systematisk innenfor de ovennevnte områdene, både kartlegging av risikoområder, og ikke minst oppfølging og iverksettelse av tiltak basert på eventuelle funn.
ARE skal sette et overordnet mål samt iverksette konkrete tiltak for å øke kvinneandelen i selskapet. Dette vil være et fokusområde for HR og konsernledelsen i 2024.
I ARE har vi retningslinjer og verdier som sier noe om hvordan vi skal opptre i møte med andre. Det er imidlertid et behov for å konkretisere og samle disse retningslinjene inn under felles «Etiske Retningslinjer». Videre må det jobbes med å forankre disse retningslinjene blant alle ansatte, og arbeide for å utvikle en positiv kultur der våre ansatte er etisk bevisste og reflekterte i sitt daglige arbeid.
For yrkesgrupper med arbeidsoppgaver som krever fysisk tilstedeværelse, vil vi fremover se på muligheten for å tilrettelegge for mer fleksibilitet på arbeidsplassen i et gitt tidsrom.
Våre ansatte kan varsle om kritikkverdige forhold gjennom tillitsvalgte, verneombudene, arbeidsmiljøutvalgene eller bedriftshelsetjenesten. De ansatte har også mulighet til å varsle kritikkverdige forhold anonymt i det elektroniske avvikssystemet, og kan da velge hvilket nivå i organisasjonen de ønsker å varsle til.
Vi har rutiner som sikrer at alle varsler, klager og krav om innsyn fra både ansatte og eksterne blir registrert i avvikssystemet, der saksbehandlingen også utføres og dokumenteres.
Innkjøp av råvarer foretas av innkjøpere og i stor grad via våre felles innkjøpsavtaler. Innkjøpsavtaler inngås sentralt for viktige områder og store volum av råvarer, mens mindre innkjøp av varer og tjenester også kan utføres lokalt.
Vi har en organisert innkjøpsordning med årlige sentrale forhandlinger for våre viktigste og største råvareleverandører hvor vi ivaretar at våre spesielle avtalevilkår følges. Våre ansatte kjøper i hovedsak inn varer og tjenester kun fra disse avtalene. Med vår kjennskap til markedene, og at vi i hovedsak kjøper råvarer i Norge og Sverige, opplever vi at vi har god kontroll på våre råvareleverandørers seriøsitet.
Trelast til vår produksjon kjøpes inn via avtaler med større norske og svenske sagbruk som alle leverer PEFC-sporbarhetssertifiserte råvarer. Stålbjelker, limtre og andre trebaserte laminater kjøpes inn via faste norske leverandører. Andre byggevarer som plateprodukter, isolasjon, vindsperreduker, dampsperrer og festemateriell kjøpes inn gjennom våre avtaler med norske byggevareprodusenter og leverandører.
Til vedlikehold og reparasjon av maskiner og utstyr ved våre fabrikker benyttes lokale service- og tjenesteleverandører, med unntak av service på våre CNC-styrte kappsaganlegg som utføres av leverandøren Hundegger fra Tyskland.
Innen administrasjon og drift av virksomhetene benyttes også en rekke større og mindre leverandører og forretningspartnere herunder revisor, rådgivere, renholdere, kantinedrift, bemanningsbyråer og IT-systemer/-tjenester.
Mindre innkjøp til administrasjon og drift av virksomhetene utføres av lokasjonsansvarlige. Ved bruk av bemanningsbyråer har vi innført strenge rutiner i tråd med nytt lovverk gjeldende fra 01.04.2023.
I alle våre kontrakter med leverandører og forretningspartnere skal vi stille krav gjennom spesielle vilkår i kontraktbestemmelsene. Bestemmelsene skal sikre at våre underleverandører forplikter seg til aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av Åpenhetsloven, og at de deler informasjon om sine underleverandører og leverandørkjeder der leverandøren ikke er omfattet av loven, herunder også internasjonale leverandører.
Vilkårene våre skal ivareta at partene i avtalen skal respektere grunnleggende menneskerettigheter og legge til rette for anstendige arbeidsforhold. Det skal ikke leveres produkter som er produsert i strid med bestemmelser gitt i Barnekonvensjonen, ILO-konvensjonen, Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen, eller nasjonal lovgivning på produksjonsstedet. Disse kravene til leverandør gjelder uansett om byggevarene er produsert i Norge eller i utlandet.
Norske leverandører skal i tillegg sørge for at arbeidsforholdene er i henhold til lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (Arbeidsmiljøloven) sine bestemmelser, og det skal utvikles gode systemer for helse, miljø og sikkerhet.
Alle leverandører skal være registrert i foretaksregisteret, eller tilsvarende registre, i det land virksomheten drives i, og det skal alltid oppgi organisasjonsnummer.
ARE tolererer ingen former for korrupsjon eller andre straffbare handlinger begått i tilknytning til arbeid for konsernet. Med dette menes at det er nulltoleranse for slike handlinger, og at det vil få konsekvenser for ansettelsesforholdet. Nulltoleransen gjelder for alle ansatte og selskaper i ARE Treindustrier. Forhold som anses straffbare vil som hovedregel bli politianmeldt. Dette er forankret i overordnede retningslinjer og prinsipper som gjelder for hele konsernet.
ARE skal hvert år ivareta aktsomhetsvurderinger etter vedtatte rutiner for å avdekke negative konsekvenser, eller vesentlig risiko for dette, hos våre leverandører.
Vår aktsomhetsvurdering baseres på informasjon fra egne undersøkelser, herunder risikovurdering og spørsmål til leverandører, vår kunnskap om markedet og ellers offentlig tilgjengelig informasjon. Der det er relevant og tilgjengelig vil vi innhente informasjon om leverandører fra Startbank og anerkjente vareregistre som NOBB.
Der det blir varslet eller avdekket faktiske eller potensielle negative konsekvenser som følge av AREs virksomhet, vil ARE etter vurdering av vesentlighet, iverksette kartlegging av saken og bestemme hvilke tiltak vi kan gjøre. ARE har ett omfattende bransjenettverk som kan benyttes for å innhente informasjon, og for å forsøke å løse utfordringer ved å skape bransjeenighet som kan å sette makt bak felles tiltak. ARE vil også ta initiativet til dialog med interessenter i de saker som behandles for å løse utfordringene.
Videre vil ARE velge seriøse leverandører i tråd med BNLs veileder for etiske retningslinjer. Vi vil følge bransjeorganisasjonenes videre arbeider med kartlegging av verdikjeder på bransjenivå som grunnlag for videre gjennomgang og prioritering av våre leverandører og forretningspartnere.
Arbeidsmøter for kartlegging av leverandørkjeder og aktsomhetsvurderinger av disse er igangsatt og avholdt i rapporteringsperioden.
Vi har prioritert innhenting av informasjon og kartlegging av leverandører gjennom hele 2023 knyttet til vår kjernevirksomhet, hvor leverandører av trelast og vanlige byggevarer er de største og viktigste, i tillegg til leverandører av IT-tjenester eller -systemer.
En oversikt over alle våre leverandører utfra geografisk beliggenhet, bransje, varetyper og innkjøpt volum er opprettet. Oversikten benyttes for å samle informasjon til prioritering og risikovurdering ved aktsomhetsvurdering av disse.
Vi har ingen indikasjoner eller mottatte varsler på hverken vesentlig risiko, faktiske hendelser for brudd på menneskerettigheter, eller retten til anstendig arbeide hos noen av våre leverandører, forretningspartnere eller tjenesteleverandører.
Vårt potensiale for å være direkte årsak eller medvirke til vesentlige negative konsekvenser mener vi henger direkte sammen med størrelsen på våre innkjøp, i tillegg til risiko hos leverandøren der opprinnelsesland/beliggenhet og seriøsitet er viktige faktorer. Der hvor vi har vurdert at vi ikke har godt nok oversikt til å vurdere risiko i leverandørkjeder, har vi prioritert å etterspørre ytterlige informasjon basert på størrelse og volum på innkjøp. Vi har da bedt om informasjon om hvordan leverandørene selv arbeider internt med sine aktsomhetsvurderinger, og hva de eventuelt har gjort for å avdekke faktiske brudd eller vesentlig risiko i egen bedrift eller hos deres underleverandører.
Informasjonen som er mottatt fra disse leverandørene er blitt vurdert opp mot hva vi ellers har av informasjon og kunnskap om leverandøren. Det er gjennom våre undersøkelser i denne rapporteringsperioden eller andre kilder ikke blitt avdekket faktiske negative konsekvenser, eller vesentlig risiko for dette hos noen av våre leverandører, forretningspartnere eller tjenesteleverandører.
Gjennom fortløpende forbedring av våre etiske vilkår og HMS-erklæring nedfelt i avtaler med våre leverandører sikrer vi at våre forretningspartnere og leverandører er lovlig organisert i henhold til gjeldende skatte- og arbeidsmiljøregelverk, ansattes faglige og sosiale rettigheter, anstendige lønns- og arbeidsvilkår, og at de arbeider systematisk for å oppfylle krav i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen (internkontroll, HMS) og ivaretar krav i Åpenhetsloven.
For internasjonale leverandører har vi tilsvarende vilkår i våre avtaler som ivaretar at leverandørene oppfyller bestemmelser gitt i Barnekonvensjonen, ILO-konvensjonen, Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen og tilsvarende nasjonal lovgivning på produksjonsstedet.
Videre fremover vil vi også utvide vår risiko- og aktsomhetsvurdering til å omfatte andre typer av forretningspartnere og leverandører våre virksomheter benytter. Dette omfatter tjenester som f.eks revisor, rådgivere, renholdere, kantinedrift, bemanningsbyråer.
ARE ble i 2023 PEFC-sertifisert som betyr at alle våre virksomheter kan levere PEFC-sertifiserte produkter til våre kunder. Dette vil gjennom sporbarhetskontroll bidra til å sikre at våre aktiviteter bidrar til innkjøp fra bærekraftig skogbruk, som i tillegg bidrar til at lokale forhold rundt menneskerettigheter og rett til anstendig arbeid ivaretas.
ARE har opprettet og publisert en løsning for å kontakte oss om spørsmål rundt våre aktsomhetsvurderinger, eller for å sende inn klager og varsler til oss. E-post adressen er apenhetsloven@ati.no og er publisert på våre offentlig tilgjengelige hjemmesider www.aretreindustrier.no . Vi har interne systemer og rutiner for å ivareta behandling og svar på slike henvendelser i tråd med Åpenhetsloven.
Har du spørsmål om våre aktsomhetsvurderinger, eller har du en klage eller et varsel? Fyll inn skjema her eller send en epost direkte til apenhetsloven@ati.no.
Vi har interne systemer og rutiner for å ivareta behandling og svar på henvendelsene i tråd med Åpenhetsloven.
ARE Treindustrier AS
Rakkestadveien 10, 1814 Askim
69 88 86 60
hei@ati.no
Org.nr.: 916 903 162
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.